Honderdduizend folders die niet gedrukt worden…

Door 26 januari 2017Nieuws
folders

Voor verschillende klanten zorgt Luiken Karstens dat er periodiek actiefolders verschijnen. Folders kunnen natuurlijk online en offline worden gepubliceerd. Eerder las je al dat wij groot fan zijn van een multimediale aanpak: zowel online als offline zorgen wij ervoor dat (potentiële) klanten jou en jouw product weten te vinden. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Wie regelt dat alle folders foutloos en op de juiste plaats terechtkomen? Wij vragen het Jeanette Overduin, spin in het Luiken Karstens web.

Hoe verzin je een onderwerp voor een folder?

Jeanette: “Dat doen wij in overleg met de klant. Bijvoorbeeld voor één van onze grootste klanten, Ringfoto Nederland, spreken we van tevoren af hoeveel en wat voor soort folders en reclame-uitingen we jaarlijks gaan maken. Natuurlijk kunnen er altijd ad hoc nog opdrachten bijkomen, maar eigenlijk ligt van tevoren dus al helemaal vast wat we gaan uitbrengen. Bij Ringfoto bedenken ze zelf de acties en aanbiedingen van de diverse producten en wij zetten die om in een mooi thema dat daarbij past.”

Hoe gaat het verder in zijn werk?

Jeanette: “Ik krijg een opdracht van een communicatiemedewerker bij het bedrijf waar we een folder voor gaan maken. Zij leveren ons de specificaties en de prijzen. Daarbij zoek ik passend beeldmateriaal. Ik doe vervolgens de redactie over alle aangeleverde teksten en foto’s; zijn de afbeeldingen in orde, zitten er geen spelfouten in de teksten, noem maar op. Als alles klopt, geef ik opdracht aan de ontwerper om de folder te maken in de huisstijl van de klant. Daarna volgt er weer een check door mij. Hierbij bewaak ik dan ook de huisstijl, zodat alle folders de juiste uitstraling hebben. Elke foutieve punt en komma wordt vooraf hersteld voordat de proef naar de klant gaat voor de dubbelcheck.”

En dan?

Jeanette: “De klant checkt nogmaals de producten: kloppen de prijzen, namen en specificaties? Als zij akkoord geven zorg ik dat de folders online gaan. Niet alle folders worden meer gedrukt namelijk. Ik regel dat via Reclamefolder.nl en Spotta. Verder zorg ik dat Lisa en Mirjam de social media updaten: een online folder op de website, een banner met verwijzing, blogposts, Facebook, Instagram en Twitter: wij zorgen dat alle klanten, volgers en andere mensen op de hoogte zijn van de nieuwste aanbiedingen.”

En hoe gaat het dan als je een offline folder maakt?

Jeanette: “Dat proces werkt eigenlijk hetzelfde. Naast de online plaatsing via Spotta en Reclamefolder.nl, gaat de folder in een hoge resolutie naar de drukker. Voor bijvoorbeeld Ringfoto maken we vier keer per jaar een papieren folder voor in alle 150 vestigingen. We drukken dan ook vaak nieuwe posters, flyers en plafondhangers. Via een speciaal verzendhuis worden er per vestiging pakketjes gemaakt en die gaan naar alle vestigingen. Het blijft een mooi moment als onze modellen binnenkomen. Altijd leuk om het eindresultaat van je harde werken in het echt te zien!”

Wat je misschien ook wil lezen..